måndag 3 mars 2014

Lchf - pasta

Igår kväll jobbade jag. Behövde då matlåda med mig. Pasta har alltid varit en av mina favoriter och med denna Lchf-pasta saknar jag knappt vanlig pasta. Den florerar på en massa bloggar och på andra ställen på nätet, lite olika variationer finns nog. Det går bra att göra en större sats också och spara några dagar i kylskåp eller frysa ned.

Recept Lchf-pasta räcker till ca 3-4 personer

4 ägg
125 g färskost
½ dl fiberhusk
½ tsk salt

Sätt ugnen på 125-150 grader. Vispa upp äggen och tillsätt sedan färskosten och saltet, vispa till en jämn smet, häll i fiberhusken och rör runt. Häll direkt upp på bakplåtspapper, använd en "slickepott" för att bre ut smeten tunt, det räcker till 2 plåtar. Man får vara ganska snabb för det sväller snabbt och blir då svårare att bre ut. Sätt in i ugnen i 10 minuter. När det är klart kan man skära den i strimlor eller göra lasangeplattor. Jag valde att göra min som tagliatelle.

Kolhydratinnehållet för hela satsen pasta blir 5 g och ger således 1,25 g Kolhydrater per portion om man räknar på 4 portioner 
Pastasmeten

Den färdiga pastan

Till pastan gjorde jag en snabb och enkel pasta sås. Jag knaperstekte ett paket bacon, lite championer, blomkål, broccoli och lök. Sen hällde jag över creme fraiche och saltade och pepprade. Jag hade även i lite sambal oleke (min nya favorit). Så det blev en matlåda både tills igår och sedan en till idag. Perfekt!

Stekta grönsaker

Färdig pastasås


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar