lördag 8 mars 2014

LCHF - Cookie dough ice cream

Bland det bästa jag vet är glass och den absolut bästa glassen kommer från Ben & Jerrys. Mina favoriter där är cookie dough och half baked. Denna glass är något jag saknar men jag vet också att om jag skulle äta den skulle jag knappt kunna sluta. Så vad gör man inte då? Jo, försöker tillverka en egen naturligtvis :-)

Så till Melodifestivalen avnjöt jag denna

Glasstillverkning

Den färdiga chokladglassen, direkt från glassmaskinen
men innan kakdegen åkte i

Njutning!


Ser ni kakbitarna?

Vinnaren av årets mello. Grattis Sanna Nielsen
Receptet på min chokladglass med cookie dough: 4 portioner
Chokladglass:
3 dl grädde
3 ägg
3 msk sockerersättning
½ tsk vaniljpulver
2 msk kakao

Gör så här:
Vispa grädden i en bunke. Vispa ägg och sockerersättning och vaniljpulver i en annan bunke. Du behöver inte diska visparna emellan. Blanda ner grädden i äggsmeten och tillsätt sedan kakao. Vispa ihop. Häll i glassmaskinen, följ din maskins instruktioner. Har du ingen glassmaskin kan du hälla glassmeten i en bunke och ställa i frysen. Rör runt, helst varje halvtimme, under 3-4 timmar.

Kaksmet:
1 dl mandelmjöl
1/4 dl kokosnötsmjöl
3 msk sockerersättning
½ krm vaniljpulver
en knivsudd salt
50 gram smör
20 g hackad mörk choklad (jag använde en med 86 procent kakao)

Gör så här:
Låt smöret bli rumsvarmt. Blanda det med sockerersättning. Tillsätt övriga ingredienser, förutom chokladen och blanda till en deg. Häll sist i den hackade chokladen och blanda runt. Forma små bollar av smeten och sätt in dem i frysen i 5-10 minuter. Lägg sedan ner dem i den färdiga glassen och rör runt. Frys eventuellt en liten stund till. Njut!!!

Kolhydratinnehållet för hela satsen är 19 g kolhydrater, vilket ger knappt 5 g kolhydrater per portion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar