torsdag 20 mars 2014

LCHF - Frallor

Igår hade vi lite kalas för min flicka som blev 4 år nu i veckan. Eftersom vi jobbade hela dagen, både jag och maken, bestämde vi oss för att bara ha lite frallor med gott pålägg att bjuda på och sedan glass, grädde och bär till kaffet. Gästerna och resten av familjen fick "vanliga" frallor och jag gjorde en LCHF - variant till mig själv. Jag erbjöd faktiskt de andra att smaka om de ville men det var ingen som vågade anta mitt erbjudande ;-)

Har gjort LCHF - frallor en gång innan, då med mandelmjöl, pofiber och fiberhusk. Gillar inte smaken av pofiber speciellt mycket så denna gången blev det en annan variant utan. Dessa frallor och bröd på mandelmjöl är väl ok men lite väl mastiga för min smak, måste experimentera fram ett "bättre" recept. I alla fall, frallorna blev helt ok och jag har uppfattat det som att många tycker de är jättegoda.


Nygräddade frallor, direkt från ugnen
Recept LCHF - frallor, ger 6 st frallor
3 ägg
1 dl grädde
3 dl mandelmjöl
2 msk fiberhusk
½ dl linfrö (hela eller krossade)
1 tsk salt
1 ½ tsk bakpulver
vallmofrö

Gör så här: Sätt ugnen på 175 grader. Vispa äggen pösigt och blanda i grädden. Blanda de torra ingredienserna i en skål och häll sedan detta i äggblandningen. Låt svälla ca 5 minuter och rulla sedan degen till runda bollar. Det kan vara lite kletigt men om man blöter händerna med lite kallt vatten först går det utan problem. Strö över lite vallmofrön. Grädda i ugnen i 20-25 minuter.

Kolhydratinnehållet i hela satsen blir 12 g och en fralla innehåller då 2 g kolhydrater.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar