fredag 28 mars 2014

Hemmagjorda hamburgare

Ikväll var det dags att starta grillen igen. Vi började med maten rätt sent så ikväll blev det enkelt men gott, hemmagjorda hamburgare. Jag använde mig av mina fröbullar som hamburgerbröd och det fungerade kanon och blev över förväntan. Valde dock att bara använda ett bröd per hamburgare för annars skulle jag aldrig orkat två ;-)

Nygrillade hamburgare med dressing, sallad, rå lök och stekt lök


Det räckte minsann att bara ha bröd underst
Recept hamburgare - 5 stycken a´100g
500 g köttfärs
2-3 tsk salt (jag tar 3, gillar salt)
1 tsk svartpeppar
1 tsk lökpulver
0,5-1 tsk umami (den femte grundsmaken)

Blanda alla ingredienser och grilla dem. Servera på fröbullar som rostats på ett stekjärn i lite smör. Dressin, sallad och lök är ett måste och jag hade även smörstekt gul lök som pricken över i. Det finns en hel del färdiga dressingar som är helt ok kolhydratmässigt men kolla noga (!) i många döljer det sig stora mängder socker!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar