lördag 1 mars 2014

Frukost - Fröknäckebröd

Igår bakade jag fröknäckebröd. Det var en ny erfarenhet, har inte bakat knäckebröd tidigare och absolut inte med en massa fröer. Blev väl kanske inte helt hundra men till nästa gång vet jag vad jag ska göra annorlunda.



Färdiga knäckebröd i förvaring

Provsmakning!



Receptet på fröknäcket kommer här:
200 g solrosfrö
50 g hela linfrö
70 g sesamfrö
4 msk fiberhusk
1 tsk salt
5 dl vatten
Gör så här:
Sätt ugnen på 160 grader. Jag använde varmluft. Blanda alla torra ingredienser och häll sedan på vattnet. Låt svälla i ca 10 minuter och bred sedan ut det på bakplåtspapper. Det blir två plåtar. Bred så tunnt du kan utan att det går sönder. Sen skär man det i bitar och dessa ska man sedan kunna bryta i dessa skåror när det är färdigt. Mina skåror försvann dock nästan i ugnen, man behöver nog skära lite tydligare skåror, så jag fick bryta mitt i bitar, vilket ju också går bra. Sätt in i ugnen i 60-75 minuter. Förvara i burk i rumstemperatur.
Hela satsen innehåller 29 g Kolhydrater och jag fick ut 22 bitar vilket blir 1,3 g kolhydrater per bit
Tillfrukost fick så mina fröknäcke sällskap av bregott och Arla stureost och några skivor gurka. Till detta drack jag kaffe med lite vispgrädde i.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar