torsdag 13 mars 2014

LCHF - Pannkakor

Jag älskar pannkakor, det har varit en av mina favoriter ända sedan jag var liten. Min mamma brukade alltid göra pannkakor till lunch på lördagar så åt vi middag sen på kvällen. Då var det klassiska pannkakor med lite socker, mosade jordgubbar som vi plockat på sommaren och frusit ner och sedan lite tunn grädde, eventuellt vispad en liten aning.

Ikväll har jag varit upptagen och kvällsmaten för mig blev inte förrän vid 21-tiden och resten av familjen hade redan ätit. Då slängde jag ihop en portion pannkakor och det var så gott!


Pannkakor med mosade hallon och lättvispad grädde
Recept pannkakor ca 3 pannkakor/1 portion
1 dl vispgrädde
½ dl mjölk
3/4 msk fiberhusk
2 ägg
1 krm vaniljpulver
en gnutta salt
smör att steka i

Gör så här:
Blanda ihop grädde, mjölk, ägg, vaniljpulver och salt. Blanda ner fiberhusken sist, detta för att det sväller ganska snabbt. Stek på medelstark värme tills de är gyllenbruna.
Servera med mosade bär och lättvispad grädde.

Kolhydratinnehållet för en portion är knappt 5,5 g kolhydrater. Bär och vispad grädde ej inräknat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar