tisdag 20 januari 2015

Zucchinilasagne

Idag har det kommit lite snö här så jag och barnen tog på oss och gick ut med pulka och snowracer efter jobb och fritids. Även fast det inte kommit mer än att det precis täcker marken så var barnen överlyckliga.

Lasagne stod på menyn idag efter önskemål från sonen. Jag gjorde traditionell lasagne till resten av familjen och zucchinilasagne till mig. Hade varit mycket enklare om vi ätit samma men för det mesta går det rätt bra att anpassa och göra stora delar av maträtterna på samma sätt. Här gjorde jag samma köttfärsröra och enda skillnaden blev att min lasagne innehöll zucchini och den andra innehöll pasta.



 
Pulkabacken vid sjön
Recept Zucchinilasagne - 2-3 port
400 g köttfärs
0,5 gul lök
6 champinjoner
0,5 dl steviasötad ketchup
1,5 dl grädde
soja
salt, vitlökspeppar, paprikapulver

1 mellanstor zucchini
100 g fetaost
1,5 dl riven ost

Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Hacka löken och skiva champinjonerna. Stek dem i smör tills de fått fin färg. Lägg i köttfärsen och krydda med salt och peppar. När köttfärsen är färdigstekt så häll i ketchup, grädde och soja. Smaka av med kryddorna. Låt koka ihop på svag värme. Hyvla under tiden zucchinin på längden med osthyvel. Salta längderna och låt dem vattnas ur, ca 5-10 minuter. Krama ur vätskan. Varva köttfärsröra med zucchinin och smulad fetaost. Börja med köttfärs, sedan zucchini och sen fetaost. Upprepa tills alla ingredienserna är slut. Avsluta med att strö över den rivna osten. Sätt in i ugnen ca 20-25 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar