tisdag 27 januari 2015

Amerikanska pannkakor med kanelsmör

Jag kommer ihåg när jag var liten och mamma brukade göra krabbelurer. Det var ungefär detsamma som amerikanska pannkakor, små plättar som var ganska tjocka och väldigt mättande. Jag vet att de innehöll massvis med socker, antagligen därför de var så svåra att sluta och äta.

Ikväll stekte jag amerikanska pannkakor. Ändrade lite på olika pannkaks- och plättrecept som jag hittade och resultatet blev riktigt lyckat. Till pannkakorna serverade jag kanelsmör. Kanelsmör är helt enkelt smör (rumsvarmt) som blandas med kanel och eventuellt sötströ efter smak.






Recept amerikanska pannkakor - ca 12 st
3 ägg
100 g färskost av philadelphiatyp
1 dl grädde
0,5 dl vatten
1,5 dl mandelmjöl
1 msk fiberhusk
1 msk sötströ
1 tsk bakpulver
2 krm vaniljpulver
1 krm salt

Gör så här: Vispa ägg, färskost, grädde och vatten med elvisp tills det blir ordentligt blandat och lite pösigt. Tillsätt övriga ingredienser och kör några sekunder till med elvispen så det blandas. Låt svälla 5-10 minuter. Stek små plättar i rikligt med smör på medelstark värme. Servera med t.ex. kanelsmör eller bär och grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar