fredag 9 januari 2015

Kladdkakemuffins - LCHF

Åhh, vad jag älskar choklad. Hur skulle man kunna leva utan det? Det är min livskvalitet bland mat och jag skulle kunna äta det på korsen och tvärsen. Kladdkakemuffins är helt underbart och går så snabbt att slänga ihop.




Sockerfri choklad från Cloetta

Recept kladdkakemuffins, ca 15 st
100 g sockerfri choklad (jag tar hälften mörk och hälften ljus)
100 g smör
2 ägg
0,5 dl sötströ
0,5 tsk vaniljpulver
0,5 dl grädde

Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret i en kastrull. Dra av från plattan och tillsätt chokladen i bitar. Rör tills den smält. Låt svalna något. Vispa under tiden ägg, sötströ och vaniljpulver luftigt. Häll därefter i grädden och sist smör/chokladblandningen. Häll upp i 15 muffinsformar. Grädda 6-8 minuter. Servera gärna med en klick vispad grädde. Jag hade även lite sukrin melis över mina då det ser lite trevligt ut. Vill man minska kolhydratinnehållet ytterliggare kan man ta bara den mörka chokladen.

Kolhydratinnehållet blir ca 0,8 g kh per muffins
Gör du den på enbart mörk sockerfri choklad blir kolhydratinnehållet ca 0,5 g kh per muffins

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar