lördag 7 februari 2015

Pizza

Ikväll är vi bortbjudna till vänner på middag så idag slipper jag laga mat :-) Åt rester av pizzan från igår till lunch idag och den är nästan lika god att värma dagen efter. Som sagt, igår blev det pizza och jag tycker denna pizzabotten är fantastiskt god. Nästan samma recept som jag gjorde sist förutom någon lite ändring.
Jag gillar att ha sås och sallad på min pizza


Recept pizzabotten - en ugnsplåt (lagom till 4 pers)
1,5 dl pofiber
1,5 dl mandelmjöl
3 msk fiberhusk
1 tsk salt
1 dl grädde
2 dl vatten

Gör så här: Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ihop pofiber, mandelmjöl, fiberhusk och salt i en bunke. Tillsätt sedan grädde och vatten och rör runt ordentligt. Lägg degen på ett bakplåtspapper och lägg sedan ett till bakplåtspapper över. Kavla den så den täcker nästan hela bakplåtspappret. Flytta sedan över bakplåtspappret till en plåt och grädda bottnen i ugnen i 15 minuter. Ta ut och lägg på tomatsås, ost och valfria tillbehör. Höj ugnsvärmen till 200 grader och grädda yterliggare 10-15 minuter.

Kolhydratinnehållet i hela satsen blir 10 g kh. Delar man pizzan på 4 delar ger det 2,5 g kh per bit (fyllning ej inräknat)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar