söndag 22 februari 2015

Egengjord majonnäs

Vad gör ni med äggulor som blir över, t ex om ni bakat The Bröd? Egen bearnaisesås kanske? Eller egengjord majonnäs? Att göra egen bearnaisesås har jag alltid varit lite rädd för, livrädd att den ska skära sig. Majonnäs var jag också lite rädd för att prova på förr men när jag sedan tog modet till mig att prova att göra egen så upptäckte jag att det var ju hur lätt som helst. Inte en enda gång har jag misslyckats. Hemligheten verkar ligga i att alla ingredienser måste hålla samma temperatur. Spelar ingen roll om de är rumsvarma eller kylskåpskalla, bara de är samma. Att smaksätta sin egen majonnäs är både lätt och gott. Nedan ger jag några smaksättningsförslag :-)

 



Recept majonnäs
3 äggulor
0,5 msk saft från citron
0,5 msk vitvinsvinäger
1 msk osötad senap
2 krm salt
2,5-3 dl olja med neutral smak (ej kallpressad)

Gör så här: Alla ingredienser ska ha samma temperatur, jag låter alla ingredienser (utom salt) vara kylskåpskalla. Lägg äggulorna, citronsaften, vitvinsvinägern, senapen och saltet i en  hög skål. Mixa snabbt ihop med stavmixer. Tillsätt oljan lite långsamt medan du fortsätter mixa till en slät majonnäs. Häll upp i en glasburk och förvara i kylen.

Kolhydrathalten i hela satsen blir ca 2 g kh

Förslag på smaksättning
Rivna vitlöksklyftor
Vitlök och cayennpeppar
Saffran och cayennpeppar
Dill och gräslök
Dragon och extra vinäger
Tomatpuré
Sambal oelek
Eller smaksätt oljan innan du gör majonnäsen, t ex en olja som mixats med örter.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar