söndag 15 februari 2015

LCHF - Semlor

Semlor har aldrig varit min last. Min stora svaghet har alltid varit choklad men man är ju inte sämre än man kan ändra sig ;-). Även om jag inte är överförtjust i semlor så brukar jag äta en eller två varje år. Jag bestämde mig för att göra semlor igår och ta med till mamma och pappa på lite eftermiddagsfika. Varken mamma eller pappa äter LCHF men de glufsade i sig semlorna i alla fall :-) Jag måste säga att dessa var bättre än vanliga semlor!



 
 
 
 
Recept LCHF-semlor - 8 små semlor
Bullar:
3 ägg
4 msk sötströ
1 dl grädde
2 msk kokosmjöl
2 dl mandelmjöl
2,5 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1,5 tsk kardemumma (jag hoppade över detta)

Mandelmassa:
2 dl mandelmjöl
0,5 msk sötströ
4 msk grädde

Grädde till fyllningen

Gör så här: Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och sötströ så det blir pösigt. Tillsätt grädde och alla de torra ingredienserna och rör runt så det blandar sig väl. Låt stå i ca 5 minuter. Forma sedan 8 små bullar. Ha gärna lite kallt vatten på händerna så blir det lättare att göra fina bullar. Grädda i ugnen i ca 15 minuter.
Gör sedan mandelmassan. Blanda ihop mandelmjöl, grädde och sötströ. Skär av toppen på bullen och använd gärna lite av inkråmet från bullen och blanda ner i mandelmassan. Fyll bullen med mandelmassa, spritsa på grädde och lägg sedan pås locket. Pudra med sukrin melis.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar