torsdag 3 april 2014

LCHF - Pizza


Även idag har varit en dag med mycket stillasittande. Har varit i Alvesta idag på ett projekt med jobbet. God lunch fick vi halstrad fläskytterfilé med rotfruktssallad och rosépepparsås.

Ikväll blev det pizza till kvällsmat. Fyllningen kan ju varieras i det oändliga. Jag gillar att lägga över bladspenat och ruccola och liknande när jag tagit ut pizzan ur ugnen. På min pizza hade jag tomatsås, ost, skinka, champinjoner, lök, och tomat och efter att jag tagit ut den ur ugnen lade jag olika salladsblad på samt en sås gjord på crème fraiche och Pesto Arabiata (bestående av soltorkad tomat, paprika, chili och vitlök).

Smeten till pizzabotten

Förgräddad botten med fyllning

Tomatsås, ost, skinka, svamp, lök och tomat

Nygräddad pizza

Salladsblad och sås på den färdiggräddade pizzan


Smaklig måltid!

Recept LCHF - Pizza - en pizza
2 ägg
3 msk grädde
1 msk fiberhusk
2 tsk rapsolja
0,5 tsk salt

Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla ingredienserna och låt svälla några minuter. Lägg smeten på ett bakplåtspapper och smeta ut till en rund pizzabotten. Förgrädda i ugnen i 10 minuter. Ta ut och fyll med valfri fyllning, grädda sedan ytterligare 10 minuter.

Kolhydratinnehållet i pizzadegen är endast 1,5 g kolhydrater.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar