söndag 13 april 2014

Köttfärsgratäng

Att komma på middagar kan vara väldigt svårt. Det blir så lätt att man gör samma om och om igen, man liksom fastnar i att inte behöva tänka och anstränga sig så mycket. Jag tänker ofta att jag ska planera i förväg vad vi ska äta för middagar under veckan så jag kan handla hem allt och kunna variera maten mer men det blir inte riktigt så, inte alls faktiskt...

För det mesta handlar jag lite på känsla och sedan får jag ta det jag har i kylen och frysen och försöka knåpa ihop en middag. Likadant var det idag. Hade köttfärs i kylen som jag behövde använda upp och egentligen inte så mycket annat skoj men det blev middag idag också, Köttfärsgratäng. Håll till godo :-)

Alla ingredienser i formen, redo för ugnen


Köttfärsgratäng med machésallad


Recept köttfärsgratäng - 4 portioner
600 g köttfärs
1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
smör
1 msk tomatpuré
salt, peppar, paprikapulver, umami (eller de kryddor du gillar)
3 ägg
2 dl grädde
1 dl crème fraiche
3 dl riven ost

Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Hacka lök och vitlök och stek i smör. Tillsätt köttfärsen och stek den klar och krydda med tomatpuré och kryddor. Häll i en smord gratängform. Vispa samman ägg, grädde och crème fraiche och hälften av osten och häll över köttfärsen. Strö över resterande ost. Grädda i 20-25 minuter. Servera med sallad.

Kolhydratinnehållet blir ca 4 g kolhydrater per portion

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar