onsdag 18 mars 2015

Chokladpannacotta

Det har blivit mycket kakor och desserter här på bloggen på sista tiden. Mycket beror på att vi har en hel drös med födelsedagar nu under våren så det här temat kommer säkert fortsätta :-)

För någon dag sedan gjorde jag chokladpannacotta. Pannacotta tycker jag är en perfekt efterrätt, särskilt om man äter LCHF. Det går ju att smaksätta en pannacotta på mängder av olika sätt, denna gången blev det med chokladsmak. Man kan göra den genom att smälta ner mörk choklad i grädden eller att använda kakao. Jag använde kakao eftersom kolhydrathalten då blir ganska mycket lägre.

Till pannacottan hade jag lättvispad grädde och hallonsås. Hallonsåsen är bara hallon som är är ihopkokade med en gnutta sötningsmedel.

Det är svårt att säga hur många portioner det blir. Jag använder ofta små serveringsglas då jag tycker att det räcker med en liten dessert. Jag fick sju portioner av satsen, vill man ha lite större portioner kan jag tänka mig att fem portioner kan bli lagom.



Recept chokladpannacotta - 7 port
5 dl vispgrädde
0,5 dl kakao
2-3 msk sötströ
0,5 tsk vaniljpulver
3 gelatinblad

Gör så här: Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten, de ska ligga i blöt i minst 5 minuter. Häll grädde, kakao, sötströ och vaniljpulver i en kastrull och blanda ordentligt. Smaka av så det är lagom sött. Låt grädden koka upp och koka ett par minuter. Rör om under tiden. Dra av från plattan. Krama ur vattnet ur gelatinbladen och lägg i ett av bladen i gräddblandningen och vispa för hand, snabbt så att det inte blir några klumpar. Fortsätt på samma sätt med de andra gelatinbladen. Häll upp i portionsskålar och ställ i kylskåp under minst ett par timmar innan servering.

Kolhydrathalten i en portion, beräknat på att det blir 7 st, är 2,5 g kh. Då är inte grädden och bär inräknat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar