torsdag 30 oktober 2014

Blomkålsgratäng

Blomkål är verkligen användbart på så många sätt i matlagning. Jag gillar att ugnsrosta eller woka den men det är verkligen supergod att använda i gratänger. I dag gjorde jag en variant av en blomkålsgratäng som jag gjort tidigare. Sist använde jag bacon i men denna gången valde jag skinka.




 Recept blomkålsgratäng med skinka: 2 port
1 litet eller ½ stort blomkålshuvud
100 g skinka
8 färska championer
1 dl crème fraiche
1 dl grädde
½ dl vatten
1 tsk sambal oelek
smör
salt, umamikrydda
1 dl riven ost

Gör så här:
Dela blomkålen i buketter och koka den tills den blir halvmjuk. Skiva svampen och skinkan och stek i smör. Häll sedan på CF, grädde och vatten. Smaksätt med sambal oelek, salt och umami. Låt koka ihop ca 10 minuter. Lägg blomkålen i en smord ugnsfast form och häll skinksåsen över. Strö över den rivna osten och sätt in i ugnen, 200 grader ca 10-15 minuter eller tills osten fått fin färg. Servera med en grönsallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar