tisdag 25 mars 2014

Torskrygg med råstekt brysselkål

Igår gjorde jag något som jag tycker blev fantastiskt gott och samtidigt så enkelt, ca 15 minuter från det jag började med maten tills den stod på bordet. Hur bra är inte det?

Jag provade att köpa torskrygg från Findus som ligger i små praktiska portionspåsar, denna med nordiskt örtsmör. 4 minuter i mikron per portion och sen är den klar att servera!


Torskrygg med smörstekt brysselkål och svamp 


Snabbt och enkelt!
Till fisken hade jag råstekt brysselkål och champinjoner och en mycket enkel sås. Detta passar till många andra sorters fisk men även kyckling.

Recept råstekt brysselkål och svamp med gräddsås
100-150 g brysselkål
100 g svamp
Smör att steka i
salt

Gör så här: Gör rent brysselkål och svamp. Dela dem på hälften. Stek i rikligt med smör, ca 10 minuter. Salta efter smak. Ta grönsakerna från stekjärnet och använd nu stekjärnet till såsen.

Sås
I dl grädde
1 dl vatten
1-1½ tsk sockerfri grönsaksbuljongpulver

Gör så här: Häll alla ingredienserna i stekjärnet där du stekt brysselkålen och svampen. Rör om och låt puttra ihop några minuter. Servera till fisken och grönsakerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar