torsdag 6 mars 2014

Köttbullar med sesamrostad blomkål

Idag har jag varit i Ljungby med en kollega. När vi var färdiga med våra bestyr där var det lunchdags och vi bestämde oss för att äta en lunch där innan vi åkte tillbaka till jobbet.

Eftersom vi bara har 30 minuters lunch fick det bli en snabbvariant och denna gången föll valet på hamburgerrestaurangen MAX. Har varit där många gånger tidigare men inte sedan jag började med LCHF och har därför inte provat deras Low Carb burgare innan. Det blev dock en sådan idag och den var väl helt ok men blev lite mycket kött för min smak. Den innehåller 10,2 g kolhydrater så det är väl rätt acceptabelt.

Till kvällsmat blev det hemmagjorda köttbullar med Blomkål i ugnen.

Köttbullar i väntan på att tillagas i ugnen

Blomkålen gjorde jag som ett litet experiment, hade inget recept eller så men det blev faktiskt väldigt lyckat. Skriver ut receptet här (jag mätte inte så det blir på ett ungefär) så kanske någon annan också kan prova det :-)

Sesamrostad blomkål 2 portioner
250 g blomkål
2 msk rapsolja
0,5 tsk salt
1 krm umami
1 krm paprikapulver
2 tsk sesamfrön (kunde nog tagit mer)

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda samman rapsolja, kryddor och sesamfrön. Lägg blomkålen i en ugnssäker form. Häll över kryddblandningen och rör runt. Rosta i ugnen i 15 minuter.

Blomkål med sesamfrön

Umami - den femte grundsmaken

Sesamrostad blomkål, hemlagade köttbullar och gräddsås

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar