söndag 30 mars 2014

LCHF - Fläskpannkaka efter en dags trädgårdsarbete

Idag har jag städat altanen och torkat av utemöbler. Vädret har varit kanon. Vi har rensat land och grenar och trädgården verkar snart redo för våren. Lykke har plockat blommor från grannens trädgård ;-)

Stulna blommor från grannens trädgård ;-)

Mamma och pappa har varit här och fikat idag och Johan har hjälpt dem att byta till sommardäck på bilen. Till fikat bjöd jag på kladdkakemuffins med vispgrädde men denna gången gjorde jag dem med hälften mörk och hälften ljus sockerfri choklad.

Kladdkakemuffins med lättvispad grädde


Ikväll slängde jag ihop en fläskpannkaka och det var riktigt gott efter dagens arbete. Till hade vi Lingonsylt utan tillsatt socker.


Fläskpannkaka med lingonsylt


Recept fläskpannkaka - 2 portioner
2 paket bacon
4 ägg
1 dl grädde
1 msk fiberhusk
en gnutta salt

Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Klipp baconet i bitar. Stek det antingen på spisen eller direkt i ugnsformen innan du häller på smeten. Jag stekte min på spisen först. Lägg baconen i en smord ugnsform. Blanda ägg, grädde, fiberhusk och en gnutta salt. Häll smeten över baconen och grädda i ugn 15-18 minuter. Servera med lingonsylt.

Kolhydratinnehållet blir 2 g kolhydrater per portion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar