lördag 1 mars 2014

LCHF - Tacos

Familjen ville ha tacos till fredagsmyset. När jag nu börjat med lchf har jag ju förstått hur mycket socker det faktiskt är i de färdiga kryddmixerna. Inte klokt egentligen. Därför fick jag göra min egen, likaså gjorde jag mina egna tortillas. Resten av familjen ville dock ha de vanliga färdigköpta. Så bra med tacos egentligen, det går ju kombinera och variera hur mycket som helst.
Har börjat läsa en ny blogg, sedan jag bestämde mig för att börja med lchf. Det är Åse, som har bloggen 56kilo, som har hur mycket bra recept som helst. Där kommer jag nog hämta mycket recept. Har i alla fall tagit tortilla receptet därifrån (modifierat lite) och också tacokryddan
Tortillabröd

Receptet på tortillan kommer här:
1 dl grädde + 1 dl vatten
2 ägg
50 g riven ost
2 msk fiberhusk
1 ½ dl pofiber
1 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
Sätt ugnen på 200 grader
Vispa ihop ägg, ost och vätska. Blanda ihop de torra ingredienserna och häll sedan i äggsmeten. Låt stå och svälla i ca 10 minuter. Dela sedan i fyra lika delar och platta ut på ett bakplåtspapper. Ha lite olja på bakplåtspappret först så blir det lättare. Ta även lite olja på handen innan du plattar ut dem så klibbar det inte fast. Platta ut dem ganska tunnt, ca 3 mm. Grädda i ugnen i 8-10 minuter.
Hela satsen ger ca 8 g Kolhydrater, vilket ger ca 2 g kolhydrater per tortilla :-)

Tacokrydda 
1½ tsk salt
2 tsk paprikapulver
2 tsk chilipulver
1 tsk spiskummin
1 tsk vitlökspulver
1 tsk lökpulver
2 krm cayennepeppar
Jag använde ungefär hälften av kryddblandningen till 800 g färs.


Färdig Taco

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar