tisdag 25 mars 2014

LCHF - Våfflor

Idag, den 25 Mars, är det våffeldagen, så dagens mat borde ju vara given. Nu jobbar jag ikväll så högst troligt blir det inga våfflor för mig idag.

I helgen bestämde vi oss dock för att provsmaka lite våfflor med sylt och grädde. Eftersom jag gillar pannkakor så mycket så ligger våfflor mig även varmt om hjärtat. De näst intill kolhydratfria våfflorna är minst lika goda som våfflor gjorda på vetemjöl.

Nygräddad våffla med grädde och sylt

Ni glömmer väl inte våffeldagen den 25 Mars?
Recept LCHF - Våfflor - blir 3-4 våfflor
2 ägg
1 dl grädde
½ dl vatten
3/4 msk fiberhusk
1 krm bakpulver
en nypa salt

Gör så här: Knäck äggen och häll i grädden. Vispa med elvisp och häll sedan i fiberhusk, bakpulver och salt. Grädda på en gång i våffeljärn. Lägg en klick smör i våffeljärnet innan du häller i smeten. Servera med sylt och grädde.

Jag hade lite Sötströ på mina, sen ICAs jordgubbssylt utan tillsatt socker och vispad grädde.

Kolhydratinnehållet i hela satsen blir endast drygt 3 g kolhydrater vilket ger 0,75-1 g kolhydrater per våffla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar