måndag 31 mars 2014

Ledig måndag

Idag är förskolan stängd och jag har därför bytt pass på jobbet så jag kunde vara ledig. Vädret är fortfarande soligt och härligt men inte riktigt lika varmt som igår. Efter det att jag och Lykke hämtat Hannes i skolan satte vi oss i solen och barnen åt varsin glass innan det blev en tur till BVC och 4-års kontroll.

Lunchen idag bestod av köttfärssås och zucchinitagliatelle. Att göra tagliatelle av zucchini är både lätt och smidigt och framförallt nyttigt.

Zucchini hyvlad med potatisskalaren

Ner i kokande vatten

Middagen intogs på altanen
Zucchinitagliatelle med köttfärssås


Zucchinitagliatelle - 1 portion
150g zucchini
20 g smör
salt

Gör så här: Skala bort det mörkgröna från zucchinin. Hyvla den sedan med potatisskalaren så det blir långa remsor. Koka upp vatten med lite salt. Lägg ner zucchinin i det kokande vattnet och låt koka ca 1 minut. Häll av vattnet och lägg i smöret och rör runt.

Gör inte så här ;-): När jag gjorde min zucchinitagliatelle så hade jag ett par kastruller till på spisen. När det kokade över i den ena kastrullen samtidigt som jag höll på att krydda köttfärsen så blev min zucchini liggandes i vattnet lite för länge varpå den blev sönderkokt så förhoppningsvis kommer er zucchini bli både vackrare och krispigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar