söndag 23 mars 2014

Grillade cevapcici

I fredags invigde vi vår nya grill. Just när vi tände grillen började det dock regna så smått så det tog tyvärr lite av tjusningen men det är förhoppningsvis inte sista gången vi grillar i år.

Jag gillar verkligen cevapcici, som är små köttfärsrullar, ursprungligen från Balkan och då gjorda på lammfärs. De är snabbt och lätt och jag är ett stort fan av köttfärs. Dock använder jag alltid fläskfärs då jag inte är förtjust i nöt (inte lamm heller för den delen).

Det kommer ni säkert märka här, att jag mest gör kyckling och fläsk men förhoppningsvis kommer jag utöka mina smakupplevelser ;-)

Till cevapcicin serverades ugnsrostade grönsaker och hemmagjord tzatziki
Cevapcici på grillen, lite burgare till barnen som inte är så starka
God rapsolja med chili/vitlök att ringla över grönsakerna

champinjoner, broccoli och lök

Cevapcici, ungsrostade grönsaker och tzatziki 
Recept cevapcici (på mitt sätt)
800 g fläskfärs
2-3 pressade vitlöksklyftor
2 tsk salt
2 tsk paprikapulver
1 tsk svartpeppar
½ tsk chilipulver
1 tsk spiskummin

Blanda alla ingredienserna och rulla färsen till små järpar. Grilla på grillen, alternativt stek på stekpanna eller i ugn.

Recept tzatziki
3 dl crème fraiche
3/4 gurka
1-2 pressade vitlöksklyftor
salt
ev någon droppe citron

Gör så här: Dela gurkan och ta bort innanmätet med hjälp av en sked. Riv gurkan på den grova sidan på ett rivjärn. Salta på gurkan och ställ åt sidan en stund. Rör ihop CF med vitlök, krama ur vätskan ut gurkan och häll i. Smaka av med salt och ev någon droppe citronsaft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar