lördag 15 mars 2014

Ketchup

Något som jag känt att jag saknat och inte hittat något bra alternativ för är ketchup. Ketchup innehåller ju, som de flesta vet, en hel del socker och passar ju därför inte så bra in i LCHF - kosten. Det har ju länge funnits ketchup med mindre socker och salt men när man vänder på flaskan och tittar på innehållsförteckningen så inser man ganska snabbt att det är inte så mycket socker som de har minskat på.

När jag hittade denna ketchup från Felix, utan tillsatt socker och sötad med stevia, blev jag faktiskt lite lycklig. Den har kanske funnits ett tag men jag har inte hittat den tidigare. Innehåller endast 8,4 g kolhydrater per 100 g vilket jag känner är helt ok.

Nu har jag dock inte hunnit smaka den ännu så jag hoppas att jag är lika lycklig efter att jag smakat den. Kanske någon annan som har smakat?

Felix tomatketchup utan tillsatt socker

Innehållsförteckning, 8,4 g Kolhydrater/100g

6 kommentarer:

  1. De få gånger jag köper ketchup, så köper jag denna. Den är helt okej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra :-) Kan tänka mig att den inte smakar helt samma men vid vissa tillfällen vill jag gärna kunna ha lite ketchup till och då hoppas jag att denna kommer fylla den platsen :-)

      Radera
  2. Själv är jag en av dem som är lite tveksam till steviaglykosider. Jag har insett att det är ju processat precis som annat vi undviker. Bra eller dåligt i längden låter jag bara osagt, när till och med Robert Lustig undviker att säga så värst mycket om sötningsmedel då det saknas forskning om detta. Jag skulle säga använd den ketchupen där du tycker att du behöver, men med måtta. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kan tänka mig att det inte är det bästa att äta och egentligen vill jag inte äta för mycket sötningsmedel heller men ibland vill jag kunna använda t.ex. ketchup och då är det skönt att det i alla fall finns en variant utan en massa socker. Märkligt det där egentligen, att det inte görs mer produkter för de som äter lchf, marknaden måste ju vara stor kan jag tycka.

      Radera
  3. Ja, jag älskar den! Nu var det år sen jag åt den med socker så jag kanske är härdad. Som sockerfri blir det för söt med med sockerprodukter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt, jag hoppas den ska falla mig lika bra i smaken :-)

      Radera