torsdag 10 april 2014

Pasta med baconsås

Min energi är inte på topp, vet inte om det har varit för mycket att göra eller om det är vädret eller maten eller någon infektion på gång men de sista dagarna har jag känt mig som ett gammalt bananskal. Ja, ja, det kommer inte vara för evigt, förhoppningsvis vänder det efter nästa vecka när jag ska vara lite påskledig. Har tagit ett par dagars semester och ska vara hemma och mysa med barnen. Hannes fyller år också så det ska vi fira :-)

Igår gjorde jag LCHF - pasta igen och jag fortsätter att ha mina olika sorters baconsåser till. Det är bara så gott och oftast så gör jag så det räcker till en matlåda till dagen efter. Denna gången hittade jag en färskost i kylen som jag valde att slänga i och det gav en riktigt god smak.

LCHF - pasta med baconsås


Bacon och champinjoner passar utmärkt ihop

Cantadou färskost
Recept baconsås - 2 portioner
2 paket bacon
8 champinjoner
½ lök
50 g Cantadou paprika chili
1,5 dl grädde
vatten
ev. salt och peppar

Gör så här: Hacka champinjonerna och löken. Klipp baconet i bitar och stek på spisen. När baconet börjar få färg lägger du i svampen och löken. När det är färdigstekt tillsätter du Cantadou och grädde, rör runt så färskosten smälter. Häll på vatten till lagom konsistens. Smaka av med salt och peppar.


LCHF - Pasta
Recept LCHF - pasta - 2 portioner
2 ägg
60 g färskost, t ex Philadelphia
2 msk fiberhusk
1 krm salt

Gör så här: Sätt ugnen på 150 grader. Vispa ihop ägg och färskost, tillsätt fiberhusk och salt och rör om. Häll ut på bakplåtspapper och smeta ut så tunt du kan (räcker till en plåt). Grädda i ugnen i 10 minuter. Ta ut och skär upp i smala remsor.

Kolhydratinnehållet blir ca 5,5 g kolhydrater per portion räknat på både pasta och baconsås

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar