onsdag 9 april 2014

Kycklingwok med shiratakinudlar

Idag har varit en intensiv dag på jobbet men även rolig och lärorik. Jag är så tacksam för att jag har ett arbete som jag trivs så bra med och framförallt kollegor som är underbara. Matmässigt har det inte blivit några kulinariska smakupplevelser men jag tänkte bjuda er på gårdagens kvällsmat här hemma.

Jag har länge funderat på att prova shiratakinudlar som är gjorda av vatten och mjöl som utvinns från en växt som heter Konjak-knölkalla. Dessa nudlar har en neutral smak och passar i soppor, i wokrätter eller kalla i en sallad. De innehåller endast 3 g kolhydrater per portion (100 g) så det är ett bra lågkolhydrat alternativ. 

Det var i alla fall första gången jag provade dessa och de levde väl inte riktigt upp till mina förväntningar. Denna gången lade jag ner dem i woken när den var klar men nästa gång ska jag nog woka till själva nudlarna i olja och kryddor så de får lite mer smak. 

Kycklingwok med shiratakinudlar


Shirataki Nudlar från Risberg
Denna gången bjuder jag inte på något recept för jag har ärligt talat inte någon riktig koll på vad jag lade i ;-) Där är i alla fall grönsaker i form av broccoli, blomkål, champinjoner, paprika och lök. Dessa wokades i olja. Kycklingfilén stekte jag för sig och sedan blandade jag ihop den med grönsakerna i wokpannan och hade i fisksås, soja, Sambal oelek, ingefära, limejuice och lite olika kryddor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar