tisdag 15 april 2014

LCHF - småkakor

Idag är jag ledig och vädret är härligt, lite kallt men soligt och fint. Har suttit ute på altanen med en kopp kaffe och bara njutit. Jag och Lykke har planterat lite olika grönsaker i pallkragar i trädgården. Får se hur det utvecklar sig.

Fick för mig att prova på att baka småkakor, hittade ett recept här som verkar vara ett grundrecept som många utgår från. Det var helt ok men kan tyvärr inte jämföras med "vanliga" kakor, barnen tyckte i alla fall att de var goda och har snart ätit upp allihop.

Jag valde att dela degen i 2 delar och göra den ena med hackad choklad och den andra som syltkakor.

Syltkakor och kakor med hackad choklad


Den enda som blev över att fotografera efter att barnen smakat ;-)
Recept LCHF - småkakor - 15 stycken
3 dl mandelmjöl
3 msk kokosnötsmjöl
3/4 dl sukrin
1 msk vispgrädde
1 msk vatten
1 ägg
1 tsk bakpulver
1 krm vanliljpulver

20 g mörk choklad (sockerfri)
1 msk sockerfri sylt

Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla torra ingredienser och rör sedan ner ägg, vatten och grädde och knåda samman till en deg. Dela degen i två delar. Den ena delen ska bli syltkakor och den andra kakor med hackad choklad. Degen till syltkakor rullar du i små bollar (jag fick 7 st) som jag sedan gjorde en grop i och lade en liten klick sylt i. Hacka sedan chokladen och blanda ner i den kvarvarande degen. Rulla till en rulle och skär i 8 lika stora bitar. Lägg på bakplåtspapper och grädda i ugnen i 8-10 minuter.

Kolhydratinnehållet blir 1 g kolhydrater per kaka


Praktiskt med hjälp när man ska plantera 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar