måndag 14 april 2014

LCHF - Fröknäcke

Nu är vi inne i påskveckan. En långhelg väntar, i alla fall för många. Jag är ledig tre dagar i helgen och vi funderar då på att åka ut en tur med husvagnen. Hur härligt är inte det? Det ska bli soligt och varmt, i alla fall om man får tro smhi.

Igår kväll gjorde jag Fröknäckebröd igen, denna gången efter ett annat recept, lite egenkomponerat, så som jag brukar göra ;-) Detta var sååå gott, helt underbart. MEN... ett varningens ord, gör inte som jag gjorde, ät fyra knäckebrödsrutor på en gång för då får ni ont i magen!

Ingredienser till knäckebrödet

Frösmeten utplattad på en plåt och delad i rutor

Nygräddade

Underbart goda med bregott och ost
Recept Fröknäcke - 20 rutor
1 ½ dl solroskärnor
1 ½ dl sesamfrön
1 dl linfrön
½ dl ljust psyllium
1 msk fiberhusk
½ dl olja
2 ½ dl kokande vatten
1 tsk salt

Gör så här: Sätt ugnen på 150 grader. Blanda alla torra ingredienser. Koka upp vattnet och tillsätt oljan, häll det sen över fröblandningen och rör runt ordentligt. Häll upp på bakplåtspapper direkt och bred ut det över hela plåten, jag använde en slickepott och tryckte ut den med. Dela i 20 rutor och grädda sedan i ugnen i 45 minuter. Stäng sedan av ugnen och låt gå på eftervärme i 30 minuter. Ta ut och bryt i bitar.

Kolhydratinnehållet blir 0,8 g kolhydrater per fröknäckeruta

Igår var jag och Lykke ute i blåsten på eftermiddagen och ordnade med påskris. Herre gud vad det blåste! Påskriset kom på plats i alla fall och står kvar ännu.

Påskris ute

Påskris inne

2 kommentarer:

  1. Hej.
    Hittade precis till din sida. Ser jättebra ut!
    Vad glad jag blev att du räknar ut kh-värdet i det du lagar då jag som äter lchf
    får att må bra men även för att viktminska vill ha koll på ungefärligt antal kh jag äter.
    Anna

    SvaraRadera
  2. Hejsan.
    Vad roligt att du hittat hit :-) Jag försöker räkna ut kh-värdet på i stort sätt alla recept då jag upplever att det är något som jag har saknat på många bloggar.
    Hälsningar Jennie

    SvaraRadera