lördag 5 april 2014

LCHF - Tortillachips

Ikväll blir det tacos. Hittade ett recept på tortillachips hos Erika som har bloggen Erikas LCHF och bestämde mig för att testa och jag tror inte jag ångrar mig :-)

I receptet står det en äggvita men för mig gick det åt två ägg då jag, efter en lång dag på jobbet, började med att hälla ut äggvitan och spara gulan så med nästa ägg fick jag göra om och göra rätt ;-)

LCHF - Tortillachips


Recept LCHF - Tortillachips - räcker till ca 3 personer
2,5 dl mandelmjöl (125g)
1 äggvita
½ tsk salt
½ tsk lökpulver
½ tsk vitlökspulver
½ tsk paprikapulver
1 krm spiskummin
1 krm cayennepeppar

Gör så här: Sätt ugnen på 150 grader. Blanda mandelmjöl med kryddorna i en skål. Tillsätt vitan och vispa med elvisp tills det blir en smulig tjock deg. Knåda ihop den och lägg på ett bakplåtspapper. Lägg plastfolie över och kavla utså den blir ca 2 mm tjock. Dra försiktigt av plastfolien och skär i lagom stora chipsbitar. Grädda i ugnen i ca 15 minuter. Stäng av ugnen och låt gå på eftervärme i ca 5 minuter till. Ta ut och låt svalna på plåten.

Kolhydratinnehållet blir drygt 2 g kolhydrater per portion

2 kommentarer:

  1. Ja, visst är de goda. Jag bjöd mina föräldrar på dessa när de var och hälsade på senast och de tyckte också att de var jättegoda. :)

    SvaraRadera
  2. Ja, det blir en härlig tacosmak på dem. Kommer absolut göra dem fler gånger :-)

    SvaraRadera