lördag 28 november 2015

Lördagsfrukost

Idag är det minsann dags att få upp de där stjärnorna i fönstren. Jag har dessutom närmare 273 andra saker som skulle behöva ordnas idag så vi får väl se vart vi hamnar.

Ikväll ska vi hem till vänner och äta, vet att de kommer bjuda på tacos vilket är ganska tacksam mat då man kan välja själv vilka tillbehör man vill ha. Det är i och för sig en hel del socker i den färdiga tacokryddan men det börjar bli bättre där också, har ni sett att de minskat ordentligt på sockret i Santa Marias tacokrydda? Ett bra steg tycker jag även om det finns mer att önska.

I vanliga fall består min frukost av fettkaffe. De dagar jag jobbar blir det en stor mugg kaffe mixat med smör, ibland även kokosolja och/eller grädde. När jag är ledig brukar jag dock njuta av någon annan frukost eftersom jag då har tid att äta i lugn och ro. Jag tycker det är rätt skönt att bara dricka en fettkaffe när jag ska till jobbet, ingen planering, inget krångel.

Morgonen börjar med att sätta på kaffe, göra mig själv i ordning, väcka barn, väcka barn en gång till för att de inte kommer upp första gången. Tjata om kläder hit och tandborstning dit. Försöka undvika konflikter och på smidigaste sätt komma iväg med någorlunda glada barn. När så helgen kommer är det så skönt att knata runt i pyjamas och äta en sen frukost, njuta av kaffet och bara vara.

Idag blev det en skål blandat med Smetana, grädde och färska hallon. Det räcker med en liten skål för att bli riktigt mätt.




Recept Ljuvlig hallonfrukost - 1 port
0,75 dl smetana
0,25 dl grädde
1 tsk sötströ (kan uteslutas)
6-7 hallon

Gör så här: Blanda smetana med grädde. Vill du ha den lite fluffigare kan grädden vispas först. Lägg i sötstör och sedan hallonen och mosa dem så allt blandas.

Kolhydratinnehållet blir 3 g kh per portion

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar