torsdag 26 november 2015

Fudge med pepparkakssmak

Igår var jag på julbord med jobbet. Julbord är egentligen perfekt när man äter LCHF. Visst finns det bättre och sämre alternativ men överlag blir det ganska enkelt när julbordet kommer fram. Jag äter ju inte strikt och väljer att äta lite mindre av saker såsom t ex rödbetssallad. Sill och janssons frestelse är sådant som jag inte äter, varken nu eller förut så det är inga problem ;-)

Jag var ledig igår och passade på att göra pepparkaksfudge innan julbordet. Eftersom jag inte tog något av ris à la maltan på julbordet var det perfekt att ha en god bit fudge med pepparkakssmak som väntade på mig när jag kom hem. Det smakar nästan som pepparkaksdeg. Väldigt god tycker jag men fudge med vaniljsmak är ändå strået vassare.





Fudgesmeten när den precis börjat sjuda
 
 
Konsistensen på fudgen när den är klar, sjudit ca 40 minuter

Recept Fudge med pepparkakssmak
2 dl grädde
50 g smör
1,5 msk sötning
1 tsk pepparkakskrydda

Gör så här: Lägg smör och grädde i en kastrull och rör så smöret smälter sig, tillsätt sötning och pepparkakskrydda och låt sjuda. Får inte koka eftersom det då kan skära sig. Tiden för hur långt tid det tar innan den blir tillräckligt tjock är svårt att säga men mellan 30-60 minuter. Min fudge blev klar efter 40 minuter. Häll upp i en form, ca 10x10 cm och ställ kallt. Efter någon timme kan den skäras i bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar