söndag 22 november 2015

Choklad- och vaniljpannacotta med hallonspegel

Tänk vad snö det har kommit sedan igår kväll. Även här i mörkaste Småland är det ordentligt med snö. Nästan hela dagen har vi varit ute och åkt pulka.

Igår hade vi fina vänner på besök. Jag har alltid gillat att göra efterrätter och bakverk och när man har gäster är det ett ypperligt tillfälle att testa nya recept eller använda sina gamla favoritrecept. Pannacotta tycker jag är en fantastiskt god efterrätt och den är superenkel att göra till en perfekt LCHF efterrätt. Till den pannacotta jag gjorde igår använde jag både choklad och vanilj för att få lite mer variation och även för utseendets skull. Jag tycker det ser trevligt och lyxigt ut även fast det faktiskt är väldigt enkelt att göra.






Recept chokladpannacotta
2,5 dl vispgrädde
1 msk kakao
1 msk sockerersättning
1 krm vaniljpulver
2 rutor (ca 20g) mörk choklad, minst 70 %
1,5 gelatinblad

Recept vaniljpannacotta
2,5 dl vispgrädde
1 tsk vaniljpulver
1 msk sockerersättning
1,5 gelatinblad

Hallonsås
150 g frysta hallon
1-3 tsk sockerersättning
vatten
arrowrot

Färska hallon och citronmeliss som garnering

Gör så här:
Börja med chokladpannacottan. Lägg gelatinbladen i kalt vatten. Lägg grädde, kakao, sockerersättning och vaniljpulver i en gryta och koka upp. Dra från plattan och bryt ner chokladen i gräddblandningen och rör tills den smält. Krama ur gelatinbladn och rör ner i pannacottan. Jag tycker det är enklast att ha ner ett halvt gelatinblad i taget och röra så det löser sig helt innan jag tar nästa halva. När pannacottan är klar ska den hällas i små glas eller formar. Jag ville gärna ha mina lager på snedden men det går lika bra att göra vågräta lager. Jag höll glaset lite på sidan och hällde i pannacottan. Sedan satte jag glaset i en liten folieform som jag gjort innan så det fick stå och stelna på snedden. Ställ kallt, efter ca 2 timmar är det dags att börja med vaniljpannacottan.

Lägg gelatinbladen i blöt. Koka upp grädde, vaniljpulver och sockerersättning. Dra från plattan och rör ner gelatinbladen på samma sätt som vid chokladpannacottan. Ställ nu glasen med chokladpannacotta upp och häll på vaniljpannacottan så att det precis täcker chokladen. Ställ kallt att stelna.

Lägg hallonen i en gryta och häll på vatten så att det precis täcker. Söta så mycket som du tycker är lagom, den ska gärna vara lite syrlig eftersom pannacottan är så söt. Koka minst 2 minuter. Ta från plattan och sila bort alla kärnor. Häll tillbaka i grytan och koka upp med lite arrowrot. Häll detta över pannacottan och låt det svalan. Garnera sedan med färska hallon och citronmeliss.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar