onsdag 18 november 2015

Blomkåls- och broccoligratäng

Förstår ni hur länge sedan det var jag skrev något här!?! Mitt liv har liksom varit lite upp och ner och saker och ting har inte gått min väg helt enkelt. Det är säkert flera som känner igen sig i hur det kan bli ibland. Jag har haft mycket privat och jobbmässigt har det hänt en hel del. Jag har under vissa tider ätit lågkolhydratkost men också slarvat något förskräckligt. Även fast jag vet att det inte får mig att må bättre så har det blivit så.

Jag ser mängder av fördelar med att äta LCHF men också några nackdelar. Den största nackdelen är att jag ibland upplever att det är lite krångligt. Någon annan som också upplever det? Ni vet när man blir bjuden hem till någon på mat, eller chefen bjuder på lunch på jobbet eller man stannar till lite snabbt på McDonald's för att barnen önskar det. Hur bökigt kan det inte vara då? Många anser att man alltid kan planera, ta med sig mat själv eller äta innan men i mitt liv fungerar det inte alltid så. Även fast jag försöker planera så uppkommer saker, det går inte som jag tänkt och orken att förbereda allt i minsta detalj finns inte alltid. Min familj tar tid, arbetet tar tid, att sköta hemmet tar tid och då vill jag ha snabb och enkel mat!

Nu är det dags att ta tag i det igen, dock ska maten ändå vara snabb och lättlagad, annars är det inte hållbart för mig. Sedan en kort tid tillbaka äter jag LCHF igen och mitt liv har lugnat sig lite så jag tänker att nu är det dags att ta upp bloggandet igen. Jag hoppas någon kan ha användning för de recept som jag delar med mig av.

Här kommer recept på en underbart god Blomkåls- och broccoligratäng

Blomkåls- och broccoligratäng serverat med knaperstekt bacon.



Recept Blomkåls- och broccoligratäng 4 port
1 litet blomkålshuvud
1 broccolistånd
150 g fetaost
50 g riven ost
2 vitlöksklyftor
3 ägg
2 dl grädde
salt och svartpeppar

Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Dela blomkålen och broccolin i mindre bitar och koka dem några minuter. Lägg dem sedan i en smord ugnssäker form. Smula över fetaosten. Vispa ihop ägg, grädde, riven ost, pressad vitlök, salt och peppar och häll detta över blomkålen och broccolin. Tillaga i ugnen ca 20-25 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar