lördag 24 januari 2015

Tonfiskröra

Så skönt med helg. Är ledig denna helgen och tänkte mest göra ingenting. Hoppas kunna ta en promenad med en fin vän i eftermiddag. I morse var jag inte alls sugen på fröknäckebröd eller ägg och bacon som jag brukar äta utan fick istället för mig att göra en tonfiskröra. Jag gillar verkligen tonfisk och väljer alltid den i vatten då den i olja oftast ligger i solrosolja med onödigt höga omega6 värden. Väljer även en som fiskats med redskap som inte skadar delfiner (vilket jag hoppas stämmer)

Tonfiskröra serverat på skivat ägg
Recept tonfiskröra - 2 port
I burk tonfisk i vatten, 150 g avrunnen tonfisk
1 dl crème fraiche
0,5 dl majonnäs
0,5 rödlök
salt

Gör så här: Blanda crème fraiche med majonnäsen och tillsätt tonfisk och finhackad rödlök. Spara lite av rödlöken till att lägga över röran sen. Blanda ihop ordentligt och smaka av med salt. Servera tonfiskröran på t ex 1-2 kokta ägg. Perfekt frukost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar