onsdag 28 januari 2015

Kyckling i smakrik sås

Detta recept älskar jag. Gjorde det ofta innan jag började med LCHF också men då använde jag ofta lätt crème fraiche och matlagningsgrädde och det blev ju gott men inte lika gott ;-) Till fest använde jag fullfeta produkter. Det är det som är så fantastiskt med LCHF, man inte bara får, utan man ska äta dessa fullfeta gräddprodukter (om man nu äter mejerier) och äter sig lagom mätt och står sig länge på det. Kan det bli bättre?

Denna rätt serverade jag med vitlöksfräst haricoverts och sallad. Kycklingen blir så mör, ni bara måste prova!

Kyckling i smakrik sås med vitlöksfrästa haricoverts

Lägg till bildtext
Recept kyckling i smakrik sås - 6 port
1 kg kycklingfilé
3 dl crème fraiche
4 dl grädde
1 dl soja (kolla kh-halten)
2 tsk sambal oelek

Gör så här: Sätt ugnen på 175 grader. Dela kycklingfiléerna, de ska vara råa, och lägg dem i en smord form. Blanda grädde, crème fraiche, soja och sambal oelek i en skål, smaka av så det är lagom med sambal oelek. Häll över kycklingfilén och sätt in i ugnen i 1,5 timme.

Vitlöksfräst haricoverts - 2 port
200 g haricoverts
1 vitlöksklyfta
smör, salt

Gör så här: Smält smöret i stekpannan, tillsätt finhackad vitlök som får fräsa en lite stund. Lägg sedan i haricovertsen och låt steka ca 5 minuter. Krydda med salt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar