tisdag 24 mars 2015

Köttbullar med gräddsås

När jag gör köttbullar brukar jag alltid göra dem i ugnen. Det är så smidig och man slipper en massa oreda i köket. Köttbullarna behöver bara vändas ett par gånger. Att göra en riktigt god gräddsås är lätt när man använder steksky från kött. Såsen behöver inte heller någon redning om man ger den lite tid så den får reducera ner och då tjockna av sig själv.

Jag serverade brysselkål till mina köttbullar. Gäller att kolla om det är en köttbulle eller en brysselkål som man sätter gaffeln i ;-)

Hemmagjorda köttbullar serverade med brysselkål och gräddsås
Recept köttbullar
800 g färs (jag använder alltid fläskfärs)
1 gul lök
0,75 dl grädde
2 msk kruskakli (frivilligt, men gör dem väldigt saftiga)
1 ägg
1 msk salt
1 tsk nymald svartpeppar.

Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Riv löken fint. Blanda lök, grädde, kruskakli, salt och peppar i en bunke. Tillsätt köttfärsen och blanda runt så det blir en jämn smet. Tillsätt ägget och blanda igen. Ta fram en ugnsplåt med höga kanter. Hyvla lite smör och lägg i botten. Rulla köttbullarna i önskad storlek och lägg på plåten. Sätt in i ugnen och låt dem gå färdigt 20-25 minuter beroende på önskad stekgrad. Jag gillar när de är lite mörkare.

Sås
0,5 dl steksky
3 dl grädde
1 köttbuljongtärning
1 msk soja
1 tsk koncentrerad sockerfri svartvinbärssaft
salt, vitpeppar

Gör så här: Häll stekskyn i ett stekjärn eller i en gryta. Använder du ett stekjärn reduceras såsen ner fortare. Tillsätt grädde och köttbuljong och låt koka upp, tillsätt soja och svartvinbärssaft. Såsen behöver koka minst 15 minuter. Smaka av med salt och peppar i slutet då den blir mer smakrik när den reducerat ner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar