onsdag 11 mars 2015

Får du äta det där?

Funderar på en del av de frågor och påstående som kommer från omgivningen ibland:
-"Kan du äta det här?"
-"Får du äta det här?"
-"Jag förstår inte hur du klarar dig utan bröd, pasta, potatis och ris, jag hade inte överlevt en dag"
-"En liten bit kan du väl ta, det är inte så farligt"
-"Det kan inte vara bra med så mycket fett, du kommer få jättehögt kolesterol"

Ja, det är ju bara en del av de frågor och påstående som ibland kommer från familj, vänner och bekanta. De flesta i min omgivning har faktiskt vant sig rätt bra men det kommer ändå frågor lite då och då.

Jag brukar försöka förklara att jag både kan och får äta av allt som serveras, jag bara väljer att avstå från en del saker som min kropp inte mår bra på. Att jag utesluter socker verkar de flesta köpa, men att jag istället äter mer fett är skrämmande för många. Ingen frågade mig om jag tänkte på min hälsa när jag satt och åt mängder med lösgodis en lördagskväll men om jag skulle ta en rejäl klick majonnäs till maten så är det livsfarligt ;-)

Tänk att det fortfarande finns så mycket myter om fett och lågkolhydratkost. Ett paradigmskifte inom kost är ju på gång och jag följer det med stort intresse.

Jag hittade en bild på en matpyramid här som jag tycker beskriver nästan exakt hur jag försöker äta


Ikväll bestod kvällsmaten av curry- och chillikryddad köttfärsröra. Jag slängde bara ihop lite av vad som fanns hemma och det blev väldigt lyckat.



Curry- och chillikryddad köttfärsröra - 2 port
250 g köttfärs
10 champinjoner
2 vitlöksklyftor
1 dl crème fraiche
0,5 dl grädde
1 tsk sambal oelek
1 tsk curry
smör
salt, svartpeppar

Gör så här: Finhacka vitlöken. Skiva champinjonerna. Hetta upp rikligt med smör i ett stekjärn och häll i den hackade vitlöken. Tillsätt champinjonerna och stek tills det fått fin färg. Tillsätt köttfärsen och stek tills den är klar. Krydda med salt, peppar och curry. Häll på crème fraiche, grädde och sambal oelek och låt koka ihop. Smaka av om det behövs mer kryddor. Jag åt köttfärsröran med färsk bladspenat och aioli.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar