måndag 9 mars 2015

Fröknäckebröd igen

Jag har provat att köpa lchfklubbens fröknäckebröd, det är Katrin Zytomierska som står bakom det varumärket. Väldigt goda måste jag säga. Kilopriset är dyrt men kan vara värt det någon gång ibland tycker jag. Dock gör jag helst själv. Kände att jag ville göra ett knäcke som liknar dessa då de var väldigt tunna och spröda. Använde samma ingredienser som i lchfklubbens fröknäckebröd, dock vet jag ju inte deras mått så jag har provat mig fram och jag tycker detta är väldigt likt originalet.

Dessa fröknäcke innehåller kruskakli. Kruskakli är extra grovt vetekli, framställt av vetekornets skalskikt. Detta består till stor del av cellulosa och andra vattenupptagande kolhydrater (kostfibrer) som kroppen inte kan tillgodogöra sig. Kruskakli innehåller inte gluten i sig själv då gluten finns i kornets kärna. Vid framställningen kan andra delar av kornet komma med bland skaldelarna därför kan kli inte räknas som glutenfritt. Är du glutenintolerant ska du alltså inte äta detta fröknäckebröd. 

Vi är ju alla olika, en del kan inte alls tänka sig att äta något som skulle kunna innehålla gluten. Jag försöker undvika gluten i det stora hela men kli kan jag tycka är ok, för mig, att äta lite grann av. Det lilla gluten det eventuellt innehåller kan jag känna att jag accepterar. För övrigt innehåller kruskakli 15 g kolhydrater per 100 g och en dl väger ca 22-25g. Blir inte så mycket kh med andra ord.

I receptet använder jag psylliumfröskal som inte är lika finmalet som fiberhusk. Väljer du att använda fiberhusk istället måste mängden minskas till ca hälften.




Recept Fröknäckebröd med pumpakärnor 
1 dl linfrö
1 dl sesamfrö
1 dl kruskakli
3 msk psylliumfröskal (inte lika finmalt som fiberhusk)
1 tsk salt
2,5 dl kokhett vatten
0,75 dl pumpakärnor
flingsalt

Gör så här: Sätt ugnen på 150 grader. Blanda ihop linfrö, sesamfrö, kruskakli, psylliumförskal och salt. Häll över det kokheta vatten och rör om. Jag valde att göra runda knäckebröd men det kan man göra som man vill. Jag plattade ut fröblandningen till 7 rundlar, använde mig av en slickepott för att platta ut dem och få dem riktigt tunna. Fördela sedan pumpakärnorna på, tryck till dem lite så de fastnar. Ta lite flingsalt över och sätt in i ugnen i 45 minuter. Stäng sedan av värmen och låt dem gå på eftervärme, minst 30 minuter ev mer. Känn på dem så att de är torra och hårda, låt dem annars stå kvar längre på eftervärmen. 

Kolhydratinnehållet i hela satsen blir ca 14 g kolhydrater vilket ger 2 g kh per knäckebröd om man gör 7 st som jag gjorde. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar