torsdag 26 februari 2015

Coleslaw

Jag ska byta jobb om fyra veckor. Arbetar just nu som sjuksköterska i hemsjukvården i kommunen men kommer gå över i landstingets regi. När jag arbetade i går ringde en av mina vårdtagares anhörig och ville träffa mig. När vi sågs överlämnade hon en stor bukett med tulpaner som tack för god omvårdnad av hennes mamma under de senaste åren. Det värmer i hjärtat ska jag säga! Jag blev så glad och tacksam för det arbete jag valt att ha. Tack snälla för blommorna :-)

Igår hade vi pulled pork till middag. Jag tycker verkligen det är fantastiskt gott. Har man tid (och planerar) är det naturligtvis godare att göra egen pulled pork men om tid och ork inte finnes finns det kolhydratvänliga alternativ att köpa i butik. Jag använde mig av Tulips. Jag vet att det ändå innehåller en del tillsatser men som jag sagt förr, det viktigaste för mig är att få vardagen att gå ihop, att välja det bästa alternativet för tillfället och att inte låta maten bli ett tvång. Enkelhet är viktigt i en småbarnsmammas liv :-)

Till köttet hade jag smörstekt blomkål och broccoli. Enkelt och gott. Som tillbehör hade jag sedan coleslaw. Enkelt att göra själv (de köpta innehåller ganska mycket kolhydrater), fräscht som tillbehör och väldigt mättande.




Recept coleslaw - 4 port
7 dl finstrimlad vitkål
1 liten riven morot
1 dl majonnäs
1 dl crème fraiche
2 tsk dijonsenap
salt och peppar

Gör så här: Blanda ihop crème fraiche, majonnäs, dijonsenap och salt och peppar. Innan vitkålen och moroten blandas ner kan man pressa ihop vitkålen med handen i en skål, den blir då mjukare. Blanda sedan ner vitkålen och moroten. Låt gärna stå i kylskåp ett tag innan servering. Gör den gärna dagen innan den ska ätas.

Kolhydratinnehållet blir ca 5,5 g kolhydrater per portion

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar