onsdag 15 april 2015

Snabb kvällsmat med bacon och grönsaker

Det går framåt på mitt nya jobb, jag börjar få lite koll på läget och känner att det här nog kommer bli riktigt bra :-)

När vi fikar på jobbet så är jag för det mesta inte sugen eller hungrig på något men om så är fallet så äter jag mina små babybel-ostar till kaffet medan de andra äter frukt.

Vissa dagar kommer jag hem lite senare på kvällen och familjen har då ibland redan ätit. För det mesta lagar jag middag på kvällen till oss allihopa men ibland tar de andra mackor och då slänger jag ihop något snabbt till mig själv efter att jag kommit hem.

Jag tycker det är så smidigt att använda bacon och olika sorters grönsaker och göra någon form av "röra/gryta" Jag tar ofta vad jag har hemma. I förrgår blev det såhär:



Bacongryta med grönsaker - 1 port
1 pkt bacon
5 champinjoner
4-5 broccolibuketter
4-5 blomkålsbuketter
1 liten gul lök
0,5 dl grädde
0,5 dl crème fraiche
1 tsk sambal oelek
vatten
salt

Gör så här: Dela grönsakerna i lagom stora bitar. Stek dem i rikligt med smör. Dela baconet i småbitar och lägg ner bland grönsakerna. Stek tills både grönsaker och bacon fått fin färg. Häll på grädde, crème fraiche och vatten till önskad konsistens. Smaka av med salt och sambal oelek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar