onsdag 1 april 2015

Fläskfilégratäng i ugn

Igår hade jag lite jobbarkompisar hemma på middag. Gjorde då en fläskfilégratäng i ugn. Gott och smidigt. Jag som brukar ta kort på det mesta i matväg missade helt att ta kort när jag tagit ut den ur ugnen och lagt upp på tallriken. Hade väl fullt upp med att prata ;-)

Det blev i alla fall ett par kort innan den gick in i ugnen så de bjuder jag på även om man inte ser det färdiga resultatet. Receptet går utmärkt att dubbla. Jag gjorde tredubbel sats och fick två stora gratängformar.


 
Alla förberedelser klara, bara sätta in i ugnen.

Recept fläskfilégratäng - 4 port
600 g fläskfilé'
1 purjolök
1 röd paprika
1-2 pkt bacon
2 tsk curry
salt
smör

Sås:
100 g cantadou mjukost paprika/chili
4 dl grädde
1 köttbuljongtärning

Gör så här:
Putsa filén och skär den i centimetertjocka skivor. Krydda med salt och peppar och bryn den i stekjärnet. Lägg i en ugnsfast form. Klipp baconet i mindre bitar och fräs tills det får fin färg. Lägg åt sidan. Hätta upp smör i stekjärnet och bryn curryn däri, lägg sedan i paprika och purjo, låt dem fräsa tills de blir lagom mjuka. Lägg grönsakerna över köttet och sedan baconet överst.
Gör sedan i ordning såsen. Smält cantadou-osten i grädden. Tillsätt köttbuljonen. Låt koka ihop så den tjocknar. Häll över i formen. Grädda i ugnen, 225 grader i 20 minuter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar