fredag 10 april 2015

Bakmix Fröknäcke från ICA gott liv

I tisdags började jag på mitt nya jobb, som psykiatrisjuksköterska på en psykosmottagning. Har inte riktigt orkat blogga denna veckan på grund av detta. Det tar så väldigt mycket energi att ta in allt nytt. Så mycket att lära sig. Jag tycker i alla fall att det känns riktigt bra och att det nog var ett klokt beslut att byta arbetsplats.

I påskhelgen testade jag bakmixen från ICA gott liv. Det är en bakmix för fröknäckebröd som kom för inte allt för länge sedan. För det mesta blandar jag till mitt fröknäckebröd själv men ibland är det roligt att prova lite andra varianter. Jag har provat fröknäckemixen från Risenta också men tycker nog att denna var snäppet godare.

Problemet med denna mixen var bara att den inte höll ihop lika bra, knäckekexen blev så spröda så det knappt går bre smör på. Jag skriver kex för jag upplever dem mer som kexaktiga än som knäckebrödsaktiga. Nästa gång jag gör den ska jag ha i 0,5-1 msk fiberhusk för att binda ihop den bättre. Smaken var dock fantastisk, jag hade i lite salt i fröblandningen också och sedan flingsalt ovanpå innan gräddning. Barnen, som ibland är lite kräsna, blev väldigt förtjusta i dessa frökex och har nu ätit upp de flesta. De brukar inte gilla fröknäckebröd annars.





En paket ger två plåtar. Varje plåt ger ca 20 st frökex.
Kolhydratinnehållet blir ca 0,8 g kh per fröknäckebröd om man skär 20 bitar per plåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar